Οι Ευλογίες του Θεού για Πλήρη Υγεία

Το να φθάσουμε στην υγεία αυτή, εξαρτάται από την εφαρμογή κάποιων απλών αλλά αποτελεσματικών θεόδοτων αρχών. Μερικές από αυτές τις αρχές είναι αυτονόητες και ευχάριστες στον πολύ κόσμο. ΄Αλλες, όπως η σωστή διατροφή, δύσκολα γίνονται αποδεκτές, επειδή εμπλέκονται στις τρέχουσες συνήθειες τις τόσο δεμένες με τον τρόπο ζωής μας. Για το λόγο αυτό αφιερώνουμε περισσότερο χώρο για τις αρχές αυτές που είτε δεν κατανοούνται, είτε καταπολεμούνται, είτε απορρίπτονται. 6

Η Ευλογία της Εξάσκησης. Η τακτική εξάσκηση είναι μια απλή αρχή για αυξανόμενη ενέργεια, για δυνατό σώμα, για καταπράυνση της έντασης, για πιο υγιεινή επιδερμίδα, για περισσότερη αυτοπεποίθηση, για αποτελεσματικό έλεγχο του βάρους, για βελτίωση της πέψης, για ελάττωση της κατάπτωσης και του κινδύνου καρδιοπάθειας και καρκίνου. Η εξάσκηση δεν είναι απλώς μια επιλογή, αλλά είναι ουσιώδης για τη διατήρηση επιλεγμένης υγείας – φυσικής και διανοητικής. 7

Η ωφέλιμη δραστηριότητα οδηγεί στην ευημερία. Η αδράνεια και η οκνηρία οδηγούν στην αντιξοότητα. (Παρ. ς΄6-13, ιδ΄23). Ο Θεός καθόρισε τη δραστηριότητα για το πρώτο ζευγάρι – να φροντίζουν τον κήπο και την υπαίθρια κατοικία τους. (Γέν. β΄5,15, γ΄19). Ο ίδιος ο Χριστός έδωσε παράδειγμα φυσικής εξάσκησης. Τον περισσότερο χρόνο της ζωής Του εργάσθηκε ως ξυλουργός, και κατά τη διακονία Του διέσχιζε τους δρόμους της Παλαιστίνης. 8

Η Ευλογία του Ηλιακού Φωτός, Το φως είναι ουσιώδες για τη ζωή. (Γέν. α΄3). Δυναμώνει τη διαδικασία που παράγει τα θρεπτικά συστατικά τα οποία τρέφουν και ενεργοποιούν τα σώματά μας, και εκλύει το οξυγόνο το οποίο μας κρατάει στη ζωή. Το φως του ηλίου προάγει την υγεία και τη θεραπεία.

Η Ευλογία του Νερού. Το ανθρώπινο σώμα είναι 75% νερό, αλλά αυτό το ζωτικό υγρό συνεχώς ελαττώνεται με την εκπνοή, την εφίδρωση και τις άλλες αποβολές του σώματος. Πίνοντας έξι με οκτώ ποτήρια την ημέρα καθαρό νερό, βοηθούμε στην αποτελεσματική συντήρηση και ευτυχισμένη ευεξία. Μια άλλη σπουδαία λειτουργία του νερού είναι η χρήση του για τον καθαρισμό και τη χαλάρωση που αυτό προκαλεί.

Η Ευλογία του καθαρού αέρα. Ένα περιβάλλον με μολυσμένο αέρα, μέσα ή έξω από το σπίτι, γίνεται αιτία το αίμα να μεταφέρει λιγότερο οξυγόνο από ό,τι χρειάζεται για τη λειτουργία του κάθε κυττάρου. Αυτό τείνει να καταστήσει το άτομο λιγότερο ενεργητικό και λιγότερο ευαίσθητο. Γι’αυτό είναι σπουδαίο να κάνουμε τα αδύνατα δυνατά για άφθονη προμήθεια καθαρού αέρα κάθε μέρα.

Η Ευλογία μιας Εγκρατούς Ζωής Απαλλαγμένης από Ναρκωτικά και Διεγερτικά. Τα ναρκωτικά έχουν κατακλύσει την κοινωνία μας επειδή προσφέρουν διέγερση και ελαττώνουν το άγχος και τη θλίψη. Ο Χριστιανός περιβάλλεται από απατηλές προσκλήσεις να χρησιμοποιήσει ναρκωτικά. Ακόμη πολλά, φαινομενικά αθώα, δημοφιλή ποτά περιέχουν ναρκωτικά. Καφέ, τσάι, κόλα περιέχουν καφεΐνη, και ποτά με διάφορες γεύσεις που περιέχουν οινόπνευμα. Έρευνες απέδειξαν ότι τα μαλακά ναρκωτικά τείνουν να οδηγήσουν σταδιακά σε σκληρότερα ναρκωτικά. Ο συνετός Χριστιανός θα απέχει από ό,τι είναι επιζήμιο, χρησιμοποιώντας προσεκτικά μόνο ό,τι είναι καλό.

1. Καπνός. Σε κάθε είδος καπνού υπάρχει μια αργή δηλητηρίαση που είναι ένα επιβλαβές αποτέλεσμα στις φυσικές, διανοητικές και ηθικές δυνάμεις. Στην αρχή τα αποτελέσματά του δύσκολα διαπιστώνονται. Πρώτα διεγείρει και έπειτα παραλύει τα νεύρα, αδυνατίζοντας και σκοτίζοντας τη διάνοια.

Εκείνοι που καπνίζουν, επιφέρουν μια αργή αυτοκτονία, παραβαίνοντας την έκτη εντολή «ου φονεύσης», (Έξ. κ΄13).

2. Οινοπνευματώδη ποτά. Το οινόπνευμα είναι η πιο διαδεδομένη χρήση τοξικών στον πλανήτη μας. Έχει καταστρέψει αναρίθμητα εκατομμύρια. ΄Οχι μόνο βλάπτει εκείνους που το χρησιμοποιούν, αλλά απαιτεί φόρο από την κοινωνία γενικά – με διαλυμένα σπίτια, θανατηφόρα ατυχήματα και φτώχια.

Εφόσον ο Θεός επικοινωνεί μαζί μας μόνο με τη διάνοιά μας, είναι καλό να θυμόμαστε ότι το οινόπνευμα επηρεάζει αντίθετα κάθε λειτουργία της. Καθώς αυξάνει το επίπεδο του οινοπνεύματος στον οργανισμό, ο πότης προοδευτικά προχωρεί στην απώλεια συνοχής, στη σύγχυση, στον αποπροσανατολισμό, στην αποχαύνωση, στην αναισθησία, στο κώμα, στο θάνατο. Πίνοντας οινοπνευματώδη ποτά σε μόνιμη βάση, θα αρχίσει κανείς να χάνει τη μνήμη, την κρίση και την ικανότητα της μάθησης. 11

Βιβλικές αφηγήσεις που περιέχουν τη χρήση των οινοπνευματωδών μπορούν να δίνουν την εντύπωση ότι ο Θεός επιδοκιμάζει τη χρήση τους. Η Γραφή ωστόσο αναφέρει ότι ο λαός του Θεού συμμετείχε σε συνήθειες όπως το διαζύγιο, η πολυγαμία, η σκλαβιά – συνήθειες τις οποίες ο Θεός δεν παραβλέπει. Ερμηνεύοντας παρόμοια βιβλικά κείμενα, αποτελεί βοήθεια να έχουμε υπόψη ότι ο Θεός δεν προσυπογράφει οπωσδήποτε όλα όσα επιτρέπει.

Η απάντηση του Ιησού στην ερώτηση γιατί ο Μωυσής επέτρεψε το διαζύγιο, δείχνει αυτή την αρχή της ερμηνείας. Είπε ο Ιησούς: «Ο Μωυσής διά την σκληροκαρδίαν σας συνεχώρησεν εις εσάς να χωρίζησθε τας γυναίκας σας. Απ’αρχής όμως δεν έγεινεν ούτω.» (Ματθ. ιθ΄8). 12 Η Εδέμ είναι το θείο πρότυπο στο οποίο το ευαγγέλιο θα μας αποκαταστήσει. ΄Οπως αληθεύει για τις συνήθειες αυτές, έτσι και τα οινοπνευματώδη δεν αποτελούν μέρος του πρωταρχικού σχεδίου του Θεού. 13

3. ΄Αλλες ναρκωτικές ουσίες. Υπάρχουν πολλές άλλες επιβλαβείς ναρκωτικές ουσίες με τις οποίες ο Σατανάς καταστρέφει τις ανθρώπινες ζωές. 14 Οι αληθινοί Χριστιανοί ενατενίζοντας στο Χριστό, θα συνεχίζουν να δοξάζουν το Θεό με το σώμα τους, έχοντας συνείδηση ότι είναι πολύτιμο κτήμα Του, εξαγορασμένο με το αίμα Του.

Η Ευλογία της Ανάπαυσης. Η σωστή ανάπαυση είναι ουσιώδης για την υγεία του σώματος και της διάνοιας. Ο Χριστός απευθύνει και σε μας τη γεμάτη συμπάθεια κατεύθυνση που έδωσε στους κουρασμένους μαθητές: «Έλθετε σεις αυτοί κατ’ιδίαν εις τόπον έρημον, και αναπαύεσθε ολίγον.» (Μάρκ. ς΄31). Στιγμές ανάπαυσης μας παρέχουν την αναγκαία ηρεμία για να επικοινωνήσουμε με το Θεό. «Ησυ­χά­σατε και γνωρίσατε ότι εγώ είμαι ο Θεός.» (Ψαλμ. μς΄10). Ο Θεός τόνισε την ανάγκη μας για ανάπαυση, ξεχωρίζοντας την έβδομη ημέρα της εβδομάδας ως ημέρα ανάπαυσης. (Έξ. κ΄10).

Η ανάπαυση είναι περισσότερο από ύπνο ή διακοπή τακτικής εργασίας. Περιέχει τον τρόπο πώς να περάσουμε τις ελεύθερες ώρες μας. Η κούραση δεν προέρχεται πάντοτε από την πίεση ή την πολύωρη και σκληρή εργασία. Μπορεί να κουρασθεί η διάνοιά μας από υπερένταση προερχόμενη από τα μέσα ενημέρωσης, από ασθένεια ή από διάφορα προσωπικά προβλήματα.

Η αναψυχή πραγματικά σημαίνει μια ανανέωση της ψυχής. Ενδυναμώνει, οικοδομεί, ανανεώνει τη διάνοια και το σώμα, ετοιμάζοντας έτσι τους πιστούς να επιστρέψουν στην εργασία τους με νέο σφρίγος. Για να ζουν κατά τον καλύτερο τρόπο, οι Χριστιανοί πρέπει να επιδιώκουν μόνο το είδος της αναψυχής που δυναμώνει το δεσμό τους με το Χριστό και βελτιώνει την υγεία τους.

Η Γραφή καθορίζει τις ακόλουθες αρχές, οι οποίες θα βοηθήσουν τους Χριστιανούς να εκλέξουν καλή αναψυχή. «Μη αγαπάτε τον κόσμον μηδέ τα εν τω κόσμω. Εάν τις αγαπά τον κόσμον, η αγάπη του Πατρός δεν είναι εν αυτώ. Διότι παν το εν τω κόσμω, η επιθυμία της σαρκός, και η επιθυμία των οφθαλμών, και η αλαζονεία του βίου δεν είναι εκ του Πατρός, αλλ’είναι εκ του κόσμου.» (Α΄Ιωάν. β΄15,16).

1, Ταινίες, τηλεόραση, ράδιο, βίντεο. Αυτά τα μέσα μπορούν να είναι μεγάλοι εκπαιδευτικοί παράγοντες. «Έ­χουν αλλάξει ολόκληρη την ατμόσφαιρα στο σύγχρονο κόσμο μας και μας έφεραν σε εύκολη επαφή με τη ζωή, τη σκέψη και τις δραστηριότητες ολόκληρης της υδρογείου.» 15 Ο Χριστιανός θα θυμάται ότι η τηλεόραση και τα βίντεο έχουν μεγαλύτερη επίδραση στη ζωή ενός ατόμου από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα.

Δυστυχώς, τα βίντεο και η τηλεόραση με τις σχεδόν συνεχείς θεατρικές εκτελέσεις τους φέρνουν επιρροές στο σπίτι οι οποίες ούτε ωφέλιμες είναι, ούτε προκαλούν ηθική ανάταση. Εάν δε δείχνουμε σταθερότητα στην εκλογή μας, «αυτά θα μεταβάλουν το σπίτι μας σε χώρο θεαμάτων από φθηνό και άθλιο είδος.» 16 Ο ειλικρινής Χριστιανός θα αποστραφεί τις ανώφελες, βίαιες, αισθησιακές ταινίες και τα παρόμοια τηλεοπτικά προγράμματα.

Τα οπτικοακουστικά μέσα δεν είναι άσχημα από μόνα τους. Τα ίδια κανάλια που περιγράφουν τα βάθη της ανθρώπινης κακίας, μεταφέρουν και το ευαγγέλιο της σωτηρίας. Και πολλά άλλα προγράμματα παγκόσμιας εμβέλειας μεταδίδονται. Αλλά οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιήσουν ακόμη και τα καλά προγράμματα για να αποφύγουν τις ευθύνες της ζωής. Οι Χριστιανοί όχι μόνο πρέπει να καθιερώσουν αρχές που να καθορίζουν τι να βλέπουν, επίσης να θέσουν και όρια χρόνου στην τηλεθέαση, να μη γίνει αυτή σε βάρους των κοινωνικών σχέσεων και ευθυνών της ζωής. Εάν δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε ή δεν έχουμε τη δύναμη να ελέγξουμε τα μέσα ενημέρωσης, είναι πολύ καλύτερο να απαλλαγούμε από αυτά τελείως, αντί αυτά να κυβερνούν τη ζωή μας, είτε μιαίνοντας τη διάνοια ή κάνοντας υπερκατανάλωση χρόνου. (Ματθ. ε΄29,30).

Σχετικά με την ενατένισή μας στο Χριστό, μια σπουδαία βιβλική αρχή δηλώνει ότι «βλέποντες ως εν κατόπτρω την δόξαν του Κυρίου με ανακεκαλυμμένον πρόσωπον, μεταμορφούμεθα εις την αυτήν εικόνα από δόξης εις δόξαν». (Β΄Κορι. γ΄18). Η ενατένιση επιφέρει αλλαγή. Αλλά οι Χριστιανοί πρέπει συνεχώς να θυμούνται ότι αυτή η αρχή έχει και την αρνητική πλευρά της. Ταινίες που περιγράφουν αμαρτίες και εγκλήματα της ανθρωπότητας – φόνοι, μοιχείες, ληστείες και άλλες εξευτελιστικές πράξεις – συμβάλλουν στην παρούσα κατάρρευση της ηθικής.

Η συμβουλή του Παύλου καθορίζει την αρχή που βοηθάει να αναγνωρίσουμε τις αξιόλογες μορφές της αναψυχής. «Το λοιπόν, αδελφοί, όσα είναι αληθή, όσα σεμνά, όσα δίκαια, όσα καθαρά, όσα προσφιλή, όσα εύφημα, αν υπάρχει τις αρετή, και εάν τις έπαινος, ταύτα συλλογίζεσθε.» (Φιλιπ. δ΄8).

2. Αναγνώσματα και μουσική. Το ίδιο υψηλό μέτρο εφαρμόζεται και στα αναγνώσματα και στη μουσική του Χριστιανού. Μουσική είναι ένα δώρο του Θεού που εμπνέει αγνές, ευγενείς και ανεβασμένες σκέψεις. Η καλή μουσική λοιπόν επαυξάνει τις λεπτότατες ιδιότητες του χαρακτήρα.

Η εξευτελιστική μουσική, από την άλλη πλευρά, «κατα­στρέ­φει το ρυθμό της ψυχής και κλονίζει την ηθική». Έτσι, οι οπαδοί του Χριστού θα αποφύγουν «κάθε μουσική της φύσης τζαζ, ροκεντρόλ ή όλα τα υβρίδιά τους, και κάθε λεκτικό που εκφράζει τρελά ή επιπόλαια αισθήματα». 17 Ο Χριστιανός δεν ακούει ακατάλληλη μουσική. (Ρωμ. ιγ΄11-14, Α΄Πέτρ. β΄11). 18

Η ανάγνωση επίσης προσφέρει ό,τι είναι αξιόλογο. Υπάρχει πλούτος στην καλή λογοτεχνία που καλλιεργεί και διευρύνει τη διάνοια. Υπάρχει επίσης και «κατακλυσμός κακής λογοτεχνίας, συχνά με πολύ ελκυστική εμφάνιση, αλλά επιζήμια στη διάνοια και στην ηθική. Οι αφηγήσεις για άγριες περιπέτειες και χαλαρά ήθη, είτε γεγονός είτε μυθιστόρημα» είναι ακατάλληλες για τους πιστούς επειδή δημιουργούν απέχθεια προς ό,τι είναι ευγενές, τίμιο και αγνό στον τρόπο ζωής, και παρεμποδίζουν την ανάπτυξη της ένωσης με το Χριστό. 19

3. Απαράδεκτες δραστηριότητες. Οι Αντβεντιστές διδάσκουν επίσης ότι τα τυχερά παιχνίδια, η χαρτοπαιξία, το θέατρο και ο χορός πρέπει να αποφεύγονται. (ΑΊωάν. β΄15-17). Θεωρούν χαμένο το χρόνο που περνούν παρακολουθώντας βίαια αθλήματα. (Φιλιπ. δ΄8). Κάθε δραστηριότητα που αποδυναμώνει τη σχέση μας με τον Κύριό μας και μας κάνει να χάνουμε από τα μάτια μας τα αιώνια ενδιαφέροντα, βοηθάει το Σατανά να αλυσοδέσει την ψυχή μας. Οι Χριστιανοί πρέπει μάλλον να συμμετέχουν σε εκείνες τις ωφέλιμες μορφές ανάπαυλας που πραγματικά ανανεώνουν τη φυσική, διανοητική και πνευματική υπόσταση.

Η ευλογία της θρεπτικής τροφής. Στο πρώτο ζευγάρι ο Δημιουργός έδωσε την ιδεώδη διατροφή. «Ιδού σας έδωκα πάντα χόρτον κάμνοντα σπόρον, όστις είναι επί του προσώπου πάσης της γης, και παν δένδρον, το οποίον έχει εν εαυτώ καρπόν δένδρου κάμνοντος σπόρον. Ταύτα θέλουσιν είσθαι εις εσάς προς τροφήν.» (Γέν. α΄29). Μετά την πτώση ο Θεός πρόσθεσε στη διατροφή τους «τον χόρτον του αγρού». (Γέν. γ΄18).

Τα προβλήματα υγείας σήμερα έχουν ως κέντρο εκφυλισμένους τύπους ασθενειών, οι οποίες ασθένειες ανιχνεύονται στη διατροφή και στον τρόπο ζωής. Η διατροφή που ο Θεός σχεδίασε, αποτελούμενη από σπόρους, φρούτα, ξηρούς καρπούς και κηπευτικά, προσφέρουν τα σωστά θρεπτικά στοιχεία για να στηρίξουν στο έπακρο την υγεία.

1. Η αρχική διατροφή. Η Γραφή δεν καταδικάζει την κατανάλωση καθαρών ζώων, αλλά η αρχική διατροφή για τον άνθρωπο δεν περιείχε κρέας, εφόσον δεν προβλεπόταν να αφαιρείται η ζωή των ζώων, και επειδή η ισορροπία της χορτοφαγίας είναι η καλύτερη για την υγεία – γεγονός για το οποίο η επιστήμη παρουσιάζει όλο και ισχυρότερη απόδειξη. 20 Οι άνθρωποι καταναλώνουν ζωικά προϊόντα τα οποία περιέχουν βακτηρίδια και ιούς, που προκαλούν ασθένειες καταστρεπτικές για την υγεία. 21 Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες μόνο, εκατομμύρια ανθρώπων υποφέρουν από μολυσμένες τροφές πουλερικών, επειδή ο έλεγχος δεν κατορθώνει να εντοπίσει τη μόλυνση από σαλμονέρα και άλλους μικροοργανισμούς. 22 Πολλοί ειδήμονες πιστεύουν ότι «η βακτηριδιακή μόλυνση δημιουργεί πολύ μεγαλύτερους κινδύνους από τα χημικά πρόσθετα και συντηρητικά σε τροφές» και περιμένουν να δημιουργηθούν ασθένειες από αυτά τα βακτηρίδια. 23

Επιπλέον, διεξαγόμενες μελέτες στα πρόσφατα χρόνια απέδειξαν ότι η αυξανόμενη κατανάλωση κρέατος μπορεί να δημιουργήσει αύξηση της αρτηριοσκλήρωσης, του καρκίνου, της νεφροπάθειας, της οστεοπόρωσης και της τριχινίασης, και μπορεί να ελαττώσει την επέκταση της ζωής. 24

Η διατροφή που ο Θεός όρισε στον κήπο της Εδέμ – η χορτοφαγία – είναι η ιδεώδης, αλλά μερικές φορές δεν μπορούμε να έχουμε το ιδεώδες. Στις περιστάσεις αυτές, όποια και αν είναι η κατάσταση, εκείνοι που θέλουν να έχουν το μέγιστο της υγείας, θα τρώνε ό,τι το καλύτερο μπορούν να βρουν.

2. Καθαρά και ακάθαρτα κρέατα προς τροφή. Μόνο μετά τον κατακλυσμό ο Θεός εισήγαγε το κρέας ως τροφή. Με όλη τη χλωρίδα καταστραμμένη, ο Θεός έδωσε στο Νώε και στην οικογένειά του την άδεια να τρώνε κρέας, με τον όρο ότι δε θα τρώνε το κρέας με το αίμα του. (Γέν. θ΄3-5).

Η Γραφή αναφέρει ακόμη έναν όρο, ότι ο Νώε και η οικογένειά του θα έτρωγαν μόνο εκείνα που ο Θεός όρισε ως καθαρά ζώα. Επειδή ο Νώε και η οικογένεια του θα χρειάζονταν τα καθαρά ζώα για τροφή καθώς και για θυσίες (Γέν. η΄20), γι’αυτό ο Θεός έδωσε εντολή στο Νώε να εισάγει στην κιβωτό επτά ζεύγη από κάθε είδος καθαρού ζώου, σε αντίθεση μόνο ένα ζευγάρι από τα ακάθαρτα ζώα. (Γέν. ζ΄2,3). Στα κεφάλαια Λευιτικό ια΄ και Δευτερονόμιον ιδ΄ γίνεται λεπτομερής έκθεση καθαρών και ακαθάρτων τροφών. 25

Από τη φύση τους τα ακάθαρτα ζώα δεν αποτελούν την καλύτερη τροφή. Πολλά από αυτά είτε τρώνε ψοφίμια ή είναι αρπακτικά – από το λιοντάρι και το χοίρο μέχρι το γύπα και τα θαλασσινά, επειδή με τις συνήθειές τους είναι φορείς α­σθενειών.

Μελέτες έχουν αποκαλύψει ότι «πέρα από την ποσότητα χοληστερόλης στο χοιρινό και στα οστρακοειδή, και οι δύο τροφές περιέχουν τοξίνες και μιάσματα που προκαλούν δηλητηρίαση στον άνθρωπο». 26

Απέχοντας από ακάθαρτες τροφές, ο λαός του Θεού απέδειξε την ευγνωμοσύνη του για τη λύτρωσή τους από το διεφθαρμένο, ακάθαρτο κόσμο γύρω τους. (Λευιτ. κ΄24-26, Δευτ. ιδ΄2). Η εισαγωγή ακαθάρτων πραγμάτων στο σώμα ναό όπου κατοικεί το ΄Αγιο Πνεύμα, δεν είναι το ιδεώδες του Θεού.

Η Καινή Διαθήκη δεν καταργεί τη διάκριση ανάμεσα στις καθαρές και ακάθαρτες τροφές. Μερικοί πιστεύουν επειδή αυτοί οι διατροφικοί νόμοι αναφέρονται στο Λευιτικό, είναι απλώς ιεροτελεστίες, και γι’αυτό δεν ισχύουν πια για τους Χριστιανούς. Και όμως, η διάκριση μεταξύ καθαρών και ακαθάρτων ζώων χρονολογείται από την εποχή του Νώε – πολύ πριν υπάρξουν οι Ισραηλίτες. Ως αρχές υγιεινής, αυτοί οι νόμοι διατροφής είναι μια συνεχιζόμενη υποχρέωση. 27

3. Συμμετρία, απλότητα και ισορροπία. Επιτυχείς διατροφικές μεταρρυθμίσεις είναι οι προοδευτικές και πρέπει να γίνονται με σύνεση. Τελικά, πρέπει να μάθουμε να αποβάλουμε ή να χρησιμοποιούμε με φειδώ τροφές που να περιέχουν λίπη ή ζάχαρη.

Επιπλέον, πρέπει να ετοιμάζουμε την τροφή μας με όσο γίνεται απλό και φυσικό τρόπο, και για να έχουμε περισσότερο όφελος, να τρώμε σε καθορισμένα διαστήματα. Εδέσματα περίπλοκα και με καρυκεύματα δεν είναι τα πιο υγιεινά. Πολλά καρυκεύματα ερεθίζουν το πεπτικό σύστημα, 28 και η συνεχής χρήση συνδέεται με προβλήματα υγείας. 29

Η Ευλογία της Χριστιανικής Αμφίεσης. Ο Θεός προμήθευσε στον Αδάμ και στην Εύα την πρώτη ενδυμασία, και γνωρίζει ότι έχουμε ανάγκη από κατάλληλη ενδυμασία σήμερα. (Ματθ. ς΄25-33). Πρέπει να βασίσουμε την εκλογή της ενδυμασίας στις αρχές της απλότητας, της ευπρέπειας, της πρακτικότητας, της υγείας και της ελκυστικότητας.

1. Απλότητα. ΄Οπως και στους άλλους τομείς της ζωής μας, η απλότητα του Χριστιανού παραβλάπτεται από το πως αυτός ντύνεται. «Η χριστιανική μαρτυρία απαιτεί σεμνότητα. Ο τρόπος που ντυνόμαστε, αποδεικνύει στον κόσμο ποιοι είμαστε και τι είμαστε – όχι ένας πουριτανισμός που κρατάει από τη βικτοριανή εποχή, αλλά σαν μια έκφραση της αγάπης μας για τον Ιησού.» 30

2. Αρετή υψηλής ηθικής. Οι Χριστιανοί δε θα καταστρέψουν την ομορφιά του χαρακτήρα τους με τεχνοτροπία που διεγείρει «την επιθυμίαν της σαρκός». (ΑΊωάν. β΄16). Επειδή θέλουν να δώσουν μαρτυρία στους άλλους, θα ντύνονται και θα συμπεριφέρονται με σεμνότητα, χωρίς να τονίζουν κάποια σημεία του σώματος που προκαλούν γενετήσιες επιθυμίες. Η σεμνότητα προωθεί την ηθική υγεία. Ο σκοπός του Χριστιανού είναι να δοξάσει το Θεό, όχι τον εαυτό του.

3. Πρακτικά και οικονομικά. Επειδή είναι διαχειριστές των χρημάτων που ο Θεός τους εμπιστεύθηκε, οι Χριστιανοί θα εφαρμόσουν την οικονομία, αποφεύγοντας «χρυσόν, ή μαργαρίτας, ή ενδυμασίαν πολυτελή». (Α΄Τιμ. β΄9). Εφαρμογή της οικονομίας, δε σημαίνει οπωσδήποτε αγορά του φθηνότερου ρούχου. Συχνά η ανώτερη ποιότητα είναι πιο οικονομική, επειδή αντέχει περισσότερα χρόνια.

4. Υγιεινά. Δεν είναι μόνο η διατροφή που προσβάλλει την υγεία του ατόμου. Οι Χριστιανοί θα αποφύγουν ενδύματα τα οποία δεν προστατεύουν κατάλληλα το σώμα, ή το σφίγγουν, ή κατά κάποιον τρόπο συμβάλλουν στη φθορά της υγείας.

5. Χαρακτηριζόμενοι από χάρη και φυσική ομορφιά. Οι Χριστιανοί κατανοούν την προειδοποίηση για την «αλαζο­νεία του βίου». (ΑΊωάν. β΄16). Αναφερόμενος στα κρίνα του αγρού, ο Χριστός είπε: «Ουδέ ο Σολομών εν πάση τη δόξη αυτού ενεδύθη ως έν τούτων.» (Ματθ. ς΄29). Έτσι, απεικονίζει ότι η άποψη του ουρανού για την ομορφιά χαρακτηρίζεται από χάρη, απλότητα, αγνότητα και φυσική ομορφιά. Κοσμική επίδειξη, όπως φαίνεται στην εφήμερη μόδα, δεν έχει αξία στα μάτια του Θεού. (Α΄Τιμ. β΄9).

Οι Χριστιανοί νικούν τους απίστους όχι έχοντας μια συμπεριφορά όπως ο κόσμος, αλλά αποκαλύπτοντας μια ελκυστική και δροσερή διαφορά. Ο Πέτρος είπε για τους άπιστους συζύγους ότι μπορούν να «κερδηθώσιν άνευ του λόγου διά της διαγωγής των γυναικών, αφού ίδωσι την μετά φόβου καθαράν διαγωγήν σας». Αντί για εξωτερικό στολισμό, συνιστά στους πιστούς να αναπτυχθεί «ο κρυπτός άνθρωπος της καρδίας κεκοσμημένος με την αφθαρσίαν του πράου και ησυχίου πνεύματος, το οποίον ενώπιον του Θεού είναι πολύτιμον.» (Α΄Πέτρ. γ΄1-4). Η Γραφή διδάσκει ότι:

α. Ο χαρακτήρας εκδηλώνει την αληθινή ομορφιά του ανθρώπου.

Και ο Πέτρος και ο Παύλος εκθέτουν τις βασικές αρχές για να οδηγήσουν τους Χριστιανούς – άνδρες και γυναίκες – στον τομέα του στολισμού, «των οποίων ο στολισμός ας ήναι ουχί ο εξωτερικός ο του πλέγματος των τριχών και της περιθέσεως των χρυσίων, ή της ενδύσεως των ιματίων». (Α’Πέτρ. γ΄3). «Ωσαύτως και αι γυναίκες με στολήν σεμνήν, με αιδώ και σωφροσύνην να στολίζωσιν εαυτάς, ουχί με πλέγματα, ή χρυσίον, ή μαργαρίτας, ή ενδυμασίαν πολυτελή, αλλά (το οποίον πρέπει εις γυναίκας επαγγελομένας θεοσέβειαν), με έργα αγαθά.» (Α΄Τιμ. β΄9,10).

β. Η Απλότητα εναρμονίζεται με τη μεταρρύθμιση και την αναζωπύρωση. ΄Οταν ο Ιακώβ κάλεσε την οικογένειά του να αφιερωθούν στο Θεό, «έδωκαν εις τον Ιακώβ πάντας τους ξένους θεούς, όσοι ήσαν εις τας χείρας αυτών, και τα ενώτια τα εις τα ωτία αυτών», και αυτός τα έθαψε. (Γέν. λε΄2,4).

Μετά την αποστασία του Ισραήλ με το χρυσό μόσχο, ο Θεός διέταξε το λαό: «Εκδύθητι τους στολισμούς σου από σου, διά να γνωρίσω τί θέλω κάμει εις σε.» Υπομονητικά «εξεδύθησαν οι υιοί Ισραήλ τους στολισμούς αυτών». (Έξ. λγ΄5,6). Ο Παύλος σαφώς δηλώνει ότι Γραφή αναφέρεται στην αποστασία αυτή «προς νουθεσίαν ημών, εις τους οποίους τα τέλη των αιώνων έφθασαν». (Α΄Κορ. ι΄11).

γ. Η καλή διαχείριση απαιτεί ζωή θυσίας. Ενώ πολλοί στον κόσμο υποσιτίζονται, ο υλισμός θέτει μπροστά στους Χριστιανούς πειρασμούς από μια σειρά από ακριβά ρούχα, αυτοκίνητα και κοσμήματα μέχρι πολυτελείς κατοικίες. Απλότητα στον τρόπο ζωής και εμφάνισης θέτει τους Χριστιανούς σε χτυπητή αντίθεση με την απληστία, τον υλισμό, την επίδειξη της παγανιστικής κοινωνίας του εικοστού αιώνα, όπου οι αξίες στρέφονται προς τα υλιστικά πράγματα παρά προς τους ανθρώπους.

Έχοντας υπόψη αυτές τις βιβλικές διδασκαλίες και αρχές που αναφέρθηκαν, πιστεύουμε ότι οι Χριστιανοί δεν πρέπει να στολίζονται με χρυσαφικά. Εννοούμε ότι αυτό σημαίνει πως τα δακτυλίδια, τα σκουλαρίκια, τα περιδέραια, τα βραχιόλια, οι επιδεικτικές καρφίτσες στη γραβάτα, τα μανικετόκουμπα, καρφίτσες και κάθε άλλο είδος κοσμήματος που είναι μόνο προς επίδειξη – είναι περιττά και δεν εναρμονίζονται με την απλότητα του στολισμού που προτείνει η Γραφή. 32

Η Γραφή συσχετίζει τα φανταχτερά κοσμήματα με την ειδωλολατρία και την αποστασία. (Β΄Βασ. θ΄30, Ιερ. δ΄30). ΄Οσο για τα καλλυντικά, πιστεύουμε ότι οι Χριστιανοί πρέπει να διατηρούν μια φυσική, υγιεινή εμφάνιση. Εάν εξυψώνουμε το Σωτήρα με τον τρόπο που μιλάμε, ενεργούμε και ντυνόμαστε, γινόμαστε μαγνήτες που ελκύουν τους ανθρώπους προς Αυτόν. 33